ΔΕΛΤΑ ΠΗΝΕΙΟΥ - ΔΕΛΤΑ ΕΒΡΟΥ

Τον Όλυμπο και τον Κάτω Όλυμπο, διασχίζουν πολλά μονοπάτια κατάλληλα για πεζοπορία, ορειβασία και αναρρίχηση. Πολλά από αυτά είναι εμφανή, υπάρχουν και διατηρούνται. Άλλα υπάρχουν μόνο στους χάρτες και τα γνωρίζουν μόνο όσοι ασχολούνται συστηματικά.
       Τον ΄Ολυμπο και τα Πιέρια Όρη διασχίζει το Ευρωπαϊκό Ορειβατικό Μονοπάτι Ε4.

Το Ε4 ξεκινά από τα Πυρηναία Όρη και διασχίζοντας τα βουνά της Ευρώπης, καταλήγει στη χώρα μας.

ΔΙΑΔΡΟΜΗ Ι (Βόρειο Τμήμα): Φλώρινα - Πύργοι

Το Ε4 ξεκινάει από την Φλώρινα με κατεύθυνση το εγκαταλελειμμένο χωριό Κορυφή (3.30 ώρες πορεία), το οποίο παρακάμπτουμε ακολουθώντας το δρόμο προς Βίτσι και Νυμφαίο (8 ώρες πορεία σύνολο 44 χιλ). Στο χωριό υπάρχει ξενοδοχείο και εστιατόριο.

Από το Νυμφαίο μετά από πορεία 5.30 ωρών, (19 χιλ) διασχίζοντας πυκνά δάση οξιάς και βελανιδιάς με τρεχούμενο νερό φθάνουμε στη μικρή πόλη Ξυνό Νερό. Από το Ξυνό Νερό με λεωφορείο ή ταξί φθάνουμε στο συνοικισμό Αγ. Παντελεήμονα στις όχθες της λίμνης Βεγορίτιδος (7 χιλ) μέσω Αμυνταίου. Από το Αμύνταιο υπάρχει και μονοπάτι για Αγ. Παντελεήμονα, αλλά είναι απαραίτητη η διανυκτέρευση στο Αμύνταιο (υπάρχει μόνο ένα ξενοδοχείο Ε' κατηγορίας).

Από τον Αγ. Παντελεήμονα με βάρκα ( διαδρομή 20' ) περνάμε στο χωριό Μανιάκι. Ο εστιάτορας στον Αγ. Παντελεήμονα αναλαμβάνει να ειδοποιήσει τους ψαράδες με τις βάρκες. Από το Μανιάκι μετά από 1.30' ώρες δρόμο (7 χιλ) φτάνουμε στο χωριό Πύργοι. Η διανυκτέρευση γίνεται σε αντίσκηνα ή σπίτια που θα δεχθούν να σας φιλοξενήσουν.

Πύργοι - Σέλι

Από τους Πύργους ακολουθώντας το χωματόδρομο αρχίζουμε ν' ανεβαίνουμε τις πλαγιές του Βέρμιου διασχίζοντας δάση και βοσκότοπους, φθάνουμε σε υψόμετρο 1.800 μέτρα και μετά κατεβαίνουμε προς το καταφύγιο Τρία Πηγάδια ( διαδρομή 7 ώρες), όπου προβλέπεται διανυκτέρευση. Κατά μήκος της διαδρομής υπάρχουν πηγές. Από το καταφύγιο Τρία Πηγάδια ανεβαίνουμε μέσα από πυκνό δάσος οξιάς στη Θέση Πέντε Πηγάδια (1.800 μ.) όπου υπάρχει και πηγή κι από εκεί πάλι μέσα από δάσος και βοσκότοπους φθάνουμε στο καταφύγιο Σέλι.

Παναγία Σουμελά - Ριζώματα

Από το καταφύγιο Σέλι και μετά από πορεία 7 ωρών φθάνουμε στην Παναγία Σουμελά, περνώντας την πεδιάδα «Καρατσαίρ» και τον οικισμό Ξηρολίβαδο. Στην Παναγία Σουμελά υπάρχει ξενώνας και εστιατόριο. Στον ξενώνα είναι αδύνατη η διαμονή από 10-20 Αυγούστου.

Από την Παναγία Σουμελά κατηφορίζουμε στο χωριό Καστανιά, συνεχίζουμε προς το χωριό Σφηκιά περνώντας απ' το φράγμα του Αλιάκμονα και φτάνουμε στο χωριό Ριζώματα (600 μ.) μετά από 8 ώρες πορεία (νερό βρίσκουμε προς το τέλος της διαδρομής) όπου η διανυκτέρευση γίνεται σε σπίτια μετά από συνεννόηση με τον γραμματέα της κοινότητας.

Δερβένι - Λιτόχωρο

Από τα Ριζώματα ανηφορίζουμε τις πλαγιές των Πιερίων προς το Δερβένι διασχίζοντας δάσος οξιάς και στη συνέχεια φτάνουμε στο χωριά Καταφύγι Κοζάνης μετά από πορεία 6 ωρών. Η διανυκτέρευση μπορεί να γίνει σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, ή στο καταφύγιο που βρίσκεται στη Θέση Μπάρα και 6 ώρες από το χωριό Ριζώματα. Για κράτηση θέσεων στο καταφύγιο υπεύθυνος ο Σ.Ε.Ο. Κοζάνης

Από το καταφύγιο Κοζάνης ακολουθούμε το μονοπάτι προς το καταφύγιο, διασχίζουμε το οροπέδιο της Αβδέλας ως την Τούφα Καραγεώργη και μέσα από δάση κωνοφόρων και από οξιές φθάνουμε στο καταφύγιο Άνω Μηλιές μετά από 6 περίπου ώρες.

Από το καταφύγιο Άνω Μηλιές, ακολουθώντας το σημαδεμένο μονοπάτι φτάνουμε στο χωριό Μεσαία Μηλιά -2.30' ώρες δρόμος- και στη συνέχεια στην Κάτω Μηλιά ακολουθώντας τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο των 4 χιλ.

Από την Κάτω Μηλιά και διασχίζοντας το δρόμο Κατερίνης Ελασσόνας, ακολουθούμε τους χωματόδρομους προς τα χωριά Λόφος, Βροντού, Δίον και καταλήγουμε στο Λιτόχωρο όπου υπάρχει δυνατότητα διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Σκολιό - Λιβαδερό

Από το Λιτόχωρο διασχίζουμε το φαράγγι του Ενιπέα (μια θαυμάσια διαδρομή τεσσάρων περίπου ωρών), περνάμε από το παλιό μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου και ακολουθώντας το μονοπάτι στην χαράδρα του Ενιπέα φθάνουμε σε 4 ώρες στα Πριόνια (1.000 μ.). Από τα Πριόνια άλλες τρεις ώρες δρόμος και φθάνουμε στο καταφύγιο Α' του Ολύμπου (2.100 μ.) όπου υπάρχει δυνατότητα διανυκτέρευσης. Για κράτηση θέσης υπεύθυνος είναι ο Ε.Ο.Σ. Λιτόχωρου.

Από το καταφύγιο Α' το μονοπάτι ανεβαίνει πολύ δύσβατο και ανηφορικό ως την κορυφή Σκολιό (2.911 μ.) -3 ώρες- και συνεχίζει στο χωριό Κοκκινοπηλός (1.200 μ.) μετά από συνολική πορεία 8 ωρών. Νερό υπάρχει μία ώρα πριν φθάσουμε στο χωριό. Η πορεία αυτή χαρακτηρίζεται δύσκολη Ε' βαθμού.

Στο χωριό Κοκκινοπηλός υπάρχουν ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και εστιατόρια. Από τον Κοκκινοπηλό μετά από πορεία σε μονοπάτια και αμαξιτό δρόμο φθάνουμε σε 4.30' ώρες στο χωριό Λιβάδι Ολύμπου, όπου προβλέπεται διανυκτέρευση στο δημοτικό ξενώνα.

Από το Λιβάδι Ολύμπου το μονοπάτι συνεχίζει ομαλά μέχρι Σαραντάπορο - 4 ώρες πορεία. Παίρνουμε το νέο δρόμο Ελασσόνας-Κοζάνης με κατεύθυνση τα Τσαπουρνιά, εύκολη διαδρομή μιας ώρας. Το χωριό έχει ενοικιαζόμενα δωμάτια και προσφέρεται για διανυκτέρευση.

Από τα Τσαπουρνιά το μονοπάτι συνεχίζει στις δασωμένες περιοχές του βουνού Καμβούνια και μετά 3 ώρες φτάνουμε στο χωριό Λιβαδερό. Η διανυκτέρευση στο Λιβαδερό είναι προβληματική καθώς δεν υπάρχουν δωμάτια ή ξενώνας.

Το μονοπάτι συνεχίζει προς τη νότια Ελλάδα μέχρι τον Ταΰγετο στην Πελοπόννησο και τα Λευκά Όρη στην Κρήτη.